Kreativní copywriting

Blog.
Kreativní copywriting

06Dub, 2021

Co to vlastně je? Čím se jako živíš? Jéé, Lucie, ty dobře píšeš, měla by ses tím živit. Až napíšeš knížku, určitě si ji koupím. Ahoj, já jsem Marek Písařík, nejdřív si budeme psát a pak se vezmeme, jo? Písaříková, nemůžu jinak.

Kreativní copywriting. Copy víme, ale co je kreativní copy? Nevím přesně, ale cítím se v tom dobře. Když škatulku, tak tuhle.

Copywriting

Copywriting — hodně zjednodušeno — reklamní texty (na web, na leták, popisky produktů, sekce O nás, slogany, claimy, sdělení zákazníkům, příspěvky na sítích, newslettery, …)

No, ale nestačí mít jen jedničky ze slohu. Dobrý je si taky nastudovat základy marketingu a psychologie prodeje, umět pracovat s klíčovými slovy (SEO), vědět jak fungují vyhledávače (taky SEO), znát cílovou skupinu, pro kterou píšu, umět text dobře zasadit, naformátovat (UX) a umět ho nabít odkazy na produkty, články (linkbuilding), ideálně interně, ale i externě. Naslouchat tomu, kdo mi za text zaplatí a vcítit se do toho, kdo bude číst. Umět slovy vzít čtenáře/klienta za ručičku (aby nakoupit) a za srdce (aby nakoupil).

Ale jak ráda říkám, já nejsem váš Horst Fuchs.

Kreativní copywriting

Jasně, znám všechna ta copy pravidla. Stále se učím vše efektivně používat, vzdělávám se, lustruju konkurenci, mám pročtený blogy a tipy velkých es v branži, nakupuju must read knihy a platím si kurzy a feedbacky.

V čem se ale cítím nejlíp a co skutečně dělám?

Mamka tomu říká práce na počítači. ale já bych to nazvala kreativní copywriting.

  • Povídky, ale za ty mi teď nikdo nezaplatí. Takže šuplík.
  • Pomáhám vymyslet názvy a slogany. Krátká slovní spojení bývají ta nejnáročnější, protože v nich má být všechno, čemu se projekt věnuje. Takže jak se to dělá? Nejdříve dobře poznáte s kým máte jako copywriter tu čest a pak házíte nápady. A tříbíte a tříbíte a zapracováváte poznámky, furt to není ono, už skoro, hmm, nee, (o 20 hodin práce později) toto! TOTO! Třeba prodáváte lněné, přírodní a ručně šité povlečení? Přírodě blíž ve snu i ve lnu.
  • Příspěvky na Facebook nebo jiné sítě, které cedí pozornost uživatelů jako plejtvák plankton. Máte celkem rozjetou firmu, ale za boha vás neba psát pravidelně posty. Co furt vymýšlet? Já vím, co vymýšlet. Teda, jsem tu přes psaní, fotky po mně nechtějte.
  • Úplně nejlepší je, když se sladíme lidsky. Půjde to bez drhnutí, když budete chtít hravej text, kterej nepošle klienta rovnou ke konkurenci, a když nebudete chtít text, kterej tu už tisíckrát byl. Jestli nechcete klienta ubít slovem k smrti, napište mi, ať vám to napíšu. Jestli se vám líbí třeba tón textu na Woox (to samo není moje práce, ale spíš můj oltář) tak si asi budeme rozumět.
  • Umím střílet fakt HODNĚ kreativních nápadů. Brainstorming. Hodně brainstorming. Když mě pustíte do ringu, pojedu bomby. Sem tam taky nějakou dostanu tím, že nápad bude mimo, ale komu se to nehodí, znát směr, kterým nechci jít? Pojďme škrtat.
  • Chci textem bavit, poutat, vzdělat, provokovat, pošťuchovat, podněcovat, rozesmát, přimět k zamyšlení, rozsekat, rozbrečet, rozbít i poskládat. Kdyby slova měla různou teplotu, chci vás uvařit! Kdybych měla zbraň, nabíjím abecedou. Kdybych potkala Kata, řeknu mu Uý, básník století. Chápeme se prostě.

Co nedělám:

  • NUDU. Děkuju, že ji po mně nechcete.

Ano. Ne všude je kreativita žádoucí. Všude se taky nechci cpát. Mám kontakty, jestli míříte na první příčku v Google vyhledávání a prodáváte slipy, tak good luck, chci říct, ráda vám pomůžu nebo vás předeleguju na vhodné kolegy.

Děkuju, že můžu. Nemůžu jinak.

Písaříková píše.

Komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *